Training arbeidsontwikkeling

Arbeidsontwikkeling met situationeel begeleiden

Herken je dat? Die eigenwijze medewerker die het denkt zelf te weten maar toch echt nog sturing nodig heeft? Die goede medewerker die ineens onder de maat presteert? Of de nieuwkomer die alles aan wil pakken? In de training Situationeel Leidinggeven leer je hoe je ze gemotiveerd houdt en ontwikkelt naar een hoger ontwikkelingsniveau zodat jij meer tijd krijgt voor andere zaken!

Didactisch model de Galan

7,8

Gemiddelde beoordeling van deze training

Studieduur
1 dag  + praktijkopdrachten

Investering
€ 249,00 per persoon

(De training gaat door vanaf 6 deelnemers)

Inbegrepen 

  • Goede lunch
  • Complete, goed verzorgde hand-out
  • Ruime, groene locatie

 

Datum, locatie en tijd 

  • Vrijdag 27 maart 2019
  • Boxtel
  • 9:00u tot 16:30u

Na de training Situationeel Begeleiden ben je in staat om je medewerkers te ontwikkelen naar een hoger ontwikkelingsniveau. Je kunt het competentieniveau van de medewerker inschatten en je stijl van leidinggeven aanpassen aan het competentieniveau van de medewerker. 

Doelgroep
Je bent in een professionele context bezig met het ontwikkelen van mensen in een arbeidsomgeving.  Je werkt als;

  • Leidinggevende
  • Voorman
  • Jobcoach, coach of trainer


Aanpak
Voordat we van start gaan brengen we eerst goed jouw vraag in kaart middels een intakegesprek. Hierbij gaat de voorkeur uit naar een intakegesprek met meerdere deelnemers om een compleet beeld te krijgen. Op basis van deze intake ontwerp ik de training. Voor meer informatie over de werkwijze neem eens een kijkje bij werkwijze.

Indien gewenst kan er een assessment worden afgenomen waarin voorkeursstijl en stijlflexibiliteit worden opgenomen. De duur hiervan bedraagt +/- 30 tot 45 minuten en kan online worden gedaan.

Trainingsprogramma
De training Situationeel Begeleiden bestaat uit de volgende onderwerpen.

 

Inschatten van de medewerker; de juiste stijl kiezen
Een medewerker vaart liever zijn eigen koers, een ander vraagt om advies en weer een ander pakt alles aan. Hoe stuur je deze medewerkers aan? Geef je antwoord op de vraag, of laat je het de medewerker zelf bedenken? Ga je ertegenin of ga je in overleg? Door te kijken naar het niveau van de medewerker kies je de juiste stijl van leidinggeven.

  • Vaststellen van het O-niveau
  • Vier stijlen van begeleiden


Begeleiden; medewerkers bijsturen
De medewerker die commentaar heeft op de werkwijze. Het liever op zijn eigenwijze uitvoert of de medewerker die ontdekt dat het misschien toch moeilijker is dan het leek. Ga je mee in het verhaal van de medewerker dan raakt je eigen lijn zoek. Ga je je eigen verhaal verdedigen dan raak je de medewerker kwijt!

  • Sturen op taak én relatie
  • Waarderen van de inzet voorzichtig met complimenten
  • Concrete afspraken maken

 

Ondersteunen; dit kan jij zelf
De medewerker die tijdelijk terugvalt, maar de vaardigheid al onder de knie heeft. De medewerker die vragen blijft stellen nadat hij heeft laten zien de eerste stappen onder de knie te hebben. Antwoorden geven zorgt ervoor dat de medewerker niet verder groeit. Door de medewerker te coachen zijn eigen aanpak te volgen groeit de medewerker in het vertrouwen in zijn kunnen.

  • Perfect hoeft niet
  • Complimenten geven
  • Samen naar een oplossing werken


Instrueren; helder uitleggen
Een nieuwe medewerker heeft heldere en duidelijke uitleg nodig op de taak. Hij weet immers nog niet precies wat er wordt verwacht. Wat voor jou als leidinggevende heel normaal is, is voor nieuwe medewerkers nog helemaal nieuw. Hierdoor stap je gemakkelijk over een gedetailleerde instructie heen. Gevolg, onvolledige uitwerking van de taak en frustratie door mislukking. De kunst bij gedetailleerde instructies geven is om je gesprekspartner als gelijkwaardig te behandelen.

  • Van grote lijnen naar detail
  • Heldere instructies geven
  • Niet autoritair worden

 

Delegeren; de kunst van het goed overdragen
De uiteindelijke fase van al het leidinggeven. Je medewerker is zover dat hij werk van je kan gaan overnemen. Erg makkelijk. Zo kom jij mooi van je klusjes af en krijg je tijd voor andere dingen. Of toch niet? Delegeer je om van je eigen vervelende klusjes af te komen? Of om je medewerkers gericht te ontwikkelen? Een taakvolwassen medewerker hoef je niet te sturen op inhoud en met zijn vertrouwen zit het ook wel goed.

  • Duidelijk zijn in resultaat en verwachtingen
  • Delegeren van verantwoordelijkheden én bevoegdheden
  • Waarderen van inzet en geven van credits

  

Studiemateriaal
Bij de training krijg je een hand-out waarin de theorie is opgenomen. Daarnaast bevat de hand-out praktische checklists die je direct in je eigen praktijk kan toepassen. Zo heb je direct resultaat en maak je jezelf de stof snel en makkelijk(er) eigen.

 

Groepsgrootte
De training gaat door bij minimaal 6 deelnemers en kent een maximum van 12 deelnemers.

Gemiddelde beoordeling van deze training

7,8

1. Welke twijfels had je van te voren?
Toen ik mij aanmeldde voor de training situationeel begeleiden was ik nieuwsgierig of ik nog iets ging leren. Ik ben al jaren (arbeids)counselor in hart en nieren en twijfelde hierdoor of de training iets vergelijkbaars zou zijn met wat ik in eerdere trainingen heb gevolgd.

 

2. Hoe is je ervaring met de training uiteindelijk?
Uiteindelijk heb ik echt iets nieuws geleerd. De theorie over de stijlen en het oefenen met de stijlen waren verhelderend en ik werd meteen geconfronteerd met mijn eigen weerstanden, kwaliteiten en beperkingen met Situationeel Leidinggeven. Momenten van reflectie dus!   De praktijkopdrachten na de training waren voor mij ook erg verhelderend. Je handelen in de praktijk wordt onder de loep genomen en je mag kritisch naar jezelf kijken. Op deze manier leer je wat je al goed doet en wat je nog kan leren. Dit helpt heel goed voor borging in de eigen praktijk.   Kevin stelt je in staat kritisch te kijken naar jezelf zonder oordeel, is open in zijn communicatie en weet het geheel goed af te wisselen met ruimte voor sparren en een dosis humor. Kevin is makkelijk benaderbaar en informeel in de omgang. Prettig persoon.

 

3. Wat zijn je resultaten van het gebruik van de training?
Door de training ben ik veel beter in staat om mijn medewerkers te ontwikkelen of werkzoekenden te begeleiden in hun ontwikkeling. Daarnaast ben ik me veel bewuster geworden van mijn rol als coach/counseler richting werkzoekenden en mijn rol als leidinggevende richting mijn personeel.   Ik vind namelijk echt dat het een fantastische manier van leiding geven is, waarmee je uiteindelijk het beste uit je collega’s / personeel kan halen. Hierdoor ben ik minder bezig met brandjes blussen en heb ik meer tijd hebt voor mijn andere taken als manager.

 

4. Aan wie / welk type klant zou je dit aanbevelen?
Deze begeleidingsstijl is ideaal voor bedrijven die in mensen wil investeren, zodat ze groeien in professionaliteit en productiviteit en tegelijkertijd zichzelf kunnen zijn, worden en blijven op de werkvloer. Hierdoor ontstaat en blijft er plezier en is er loyaliteit. Situationeel Leidinggeven is goed toepasbaar voor middelmanagers, (job)coaches en trainers.

Inschrijven

Meer informatie over deze training?