Acht velden instrument van Kessels en Smit

Wat is het acht velden instrument van Kessels en Smit?

Het acht velden instrument, ofwel model, van Kessels en Smit is een analyse en systemische ontwerp aanpak die bijdraagt aan het vergroten van de effectiviteit van opleidingstrajecten.

Simpel acht velden model

Waarom het acht velden instrument van Kessels en Smit?

“We moeten strategisch mee kunnen denken, onze kijk op leren kunnen vertalen naar de taal die directeuren spreken”. 

Waar in leer en ontwikkeltrajecten vroeger de nadruk lag op het leren en ontwikkelen is de afgelopen jaren een verschuiving geweest naar leren en presteren. Het leren moet ten doel staan van de effectiviteit of uitvoering van de bedrijfsstrategie. Het acht velden model van Kessels en Smit draagt bij aan het inhoudelijk vorm geven van effectieve leertrajecten alsook in de bedrijfskundige component, namelijk het versterken van de organisatiecompetenties ten dienste van de bedrijfsstrategie.

Hoe werkt het acht velden instrument van Kessels en Smit?

Het acht velden model bestaat uit twee kolommen. Links de vraag; wat wil je bereiken? En rechts de vraag; wanneer ben je tevreden? Deze tweedeling zorgt ervoor dat je op voorhand vast nadenkt wat je na het opleidingstraject wilt realiseren. Op deze manier zorg je ervoor dat de focus niet alleen op de leerinterventie zelf komt te liggen maar vooral ook op de leerprestaties die de organisatie ten goede komen. Deze rechterkolom met ‘hoe meten we resultaat’, ‘hoe zien we gedrag terug in de werksituatie’, enz. kan je ook zien als de vier levels van Kirkpatrick.

Wanneer je start het het invullen van dit model werk je van links boven naar linksonder en vervolgens van rechtsonder naar linksboven. Onder deze afbeelding vind je de vragen die je jouw omgeving kan stellen tijdens het invullen van dit acht velden model.

 

Acht velden model van Kessels en Smit

Links de vraag; wat wil je bereiken? En rechts de vraag; wanneer ben je tevreden? Deze tweedeling zorgt ervoor dat je op voorhand vast nadenkt wat je na het opleidingstraject wilt realiseren.

 

Voorbeeldvragen die je kan stellen tijdens de analyse en inventarisatie van het leertraject: